fredag 16 augusti 2013

Thirsting, Within, Without


Jag fick ett stort paket idag från Storbritannien. Det skulle egentligen komma runt tisdag nästa vecka, så jag väntade mig inte alls det så tidigt.


Har suttit och fingrat på köpknappen till den här ett halvår nu, men har inte köpt den förens nu då den både är rätt dyr och bara kan köpas från utgivaren, vilket innebär jobbig import och sådant.
Köpte den nu iallafall, då den antagligen kommer ta slut förr eller senare, och så skulle jag ångra för alltid att jag inte köpte den när jag kunde.

Det här är alltså en bok om bandet Talk Talk, som blivit lite utav min stora älskling efter att jag hittade dem under ett toalettbesök i Mars.
(Kort summering av bandet är ungefär att de gjorde billig synthpop under 80-talet för att få pengar och förtroende hos sitt skivbolag så att de sedan kunde producera de ickekonventionella albumen Spirit of Eden och Laughing Stock, varpå de sedan la ner och aldrig dök upp igen.)
Boken är uppenbarligen skapad av fans för fans, sammansatt med enorm hängivenhet och noggrannhet, komplett med allt man kan tänkas vilja veta och se, och sedan presenterad i ett väldigt lyxigt utförande. Det är utan några tvivel alls den finaste och mest utförliga boken jag sett om ett band, vilket är lite roligt då det inte direkt är världens mest välkända band det handlar om. Tror inte ens The Beatles fått någon såhär bra bok om sig. Skulle inte alls ha någonting emot att se liknande böcker för mina andra favoritband. Eller vafan, skulle inte ha någonting emot att se liknande böcker om vilket ämne som helst.




En av de bästa punkterna med boken är att de tryckt upp alla James Marsh-målningar i hög upplösning, så att man kan beskåda dem på nära håll, och märka alla detaljer och grejer. Faktum är att jag velat ha någon Marsh-bild på väggen sedan jag först såg dem, men inte riktigt kunnat då konsttrycken på hans webbsida är svindyra och inte så jättestora, samt att internet inte har några högupplösta bilder att använda. Inte ens min Laughing Stock-vinyl var till hjälp då de tryckt upp omslagsbilden i CD-storlek, och lämnat massa onödigt vitt utrymme omkring, av någon anledning. Nu kan jag äntligen scanna in bilderna själv i så bra utförande som möjligt, och få dem upptryckta i stort format.
Funderar på någon av följande fyra målningar;

Spirit of Eden
Laughing Stock

Death is a Lonely Business
Kill not the Goose

Laughing Stock är min favorit, men det kanske blir för mycket då jag också har den på vinyl på en tavelhylla. Å andra sidan är den så jävla liten på vinylen att man bara märker av den på nära håll, så det gör nog ingenting.
Spirit of Eden är väldigt mycket samma sak, fast fyller ut bilden mer och jag har den inte på vinyl ståendes bredvid, fast jag gillar motivet på Laughing Stock mer.
Sedan har vi de två nedre, som kanske skulle göra sig bäst i par. Fast den högra kanske är lite morbid. Lite mindre prestige på Death is a Lonely Business då den användes för ett Best of-album, och sådana tycker inte jag om.

Vi får se, jag har fullt upp med att läsa min nya bok just nu.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker Laughing stock jag med! Sen undrar jag om du var på toa på planeten Mars?

    SvaraRadera
  2. Im listening Laughing Stock right now and reading this post and trying to get a glance at the book text. the spirit of eden paragraphs that you shoot is beautiful. You can sense the work of personal involvement of the editor.
    Such a piece of art you have.

    IG: @neopedagogo

    SvaraRadera